Skip to content

Propaganda, mediální manipulace, výroba konsenzu

05/01/2011

klikni pro zvětšení

Václav Verner, Free Globe

Mediální programování

Walter Lippmann přirovnal ve Veřejném mínění (1922) masy k velké bestii a zdivočelému stádu, které musí být vedeno vládnoucí třídou, elitou. Elita je obdařena jakousi mašinérii znalostí, která obchází nekompetentního občana, tuto primární vadu demokracie. Pošlapání a rozbouření zdivočelého stáda má svoji funkci: masy mají fascinovaně zírat, ale dění se neúčastnit. Účast je totiž povinností zodpovědného člověka, což běžný občan není. Masmédia a propaganda jsou nástrojem elity, aby mohla vládnout veřejnosti bez fyzického donucování. Jedním z důležitých konceptů je výroba souhlasu. Pro elitu je důležité, aby rozhodovala pro své vlastní dobro, a pak tato rozhodnutí prodala masám. Tento vyrobený souhlas je možné snadno tvarovat. Proces, kterým veřejné mínění vzniká, je prostý a příležitost pro manipulaci se otvírají každému, kdo ho pochopí. Důsledkem psychologického výzkumu doprovázeného moderními prostředky komunikace se demokracie dostala do kouta. Není již například nadále možné, abychom věřili v původní dogma demokracie, že znalosti potřebné pro řízení lidských záležitostí vycházejí spontánně z lidského srdce.

Standardizace lidského myšlení

Edward Bernays již v roce 1928 viděl obrovský potenciál filmů pro standardizaci myšlení: Americký film je největším nevědomým nosičem propagandy. Je totiž mocným přenašečem myšlenek a názorů a tak může přirozeně standardizovat myšlenky a zvyky celého národa. Protože filmy jsou vyráběny, aby odpovídaly požadavkům trhu, odrážejí, zdůrazňují a dokonce přehánějí široké populární tendence, spíše než aby stimulovaly nové myšlenky a názory. Filmy ukazují pouze vágní fakta. Stejně, jako se noviny dělají zprávy, film dělá zábavu.

Techniky manipulace
Propagace je vědomá snaha řídit vnímání veřejnosti. K subjektům propagace patří lidé (politici a umělci), zboží a služby, organizace všeho druhu, oblast umění a zábavy. Snaha prodat produkty a myšlenky masám vedla k bezprecedentnímu rozsahu výzkumu lidského chování a lidské duše. Kognitivní vědy, psychologie, sociologie, sémiotika, lingvistika a další související oblasti byly a stále jsou rozvíjeny a aplikovány v rámci silně profinancovaných studií. Žádná skupina sociologů se nemůže vyrovnat reklamnímu týmu při shromažďování a zpracování využitelných sociálních údajů. Reklamní týmy mají miliardy ročně na výzkum a testování reakcí, a jejich produkty představují obrovskou akumulaci materiálu o sdílené zkušenosti a pocitech celé komunity. (Marshal McLuhan, The Extensions of Man)

(celý článek: Mediální manipulace a ovládání mysli)

No comments yet

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: