Skip to content

Význam zednářství pro evropské koloniální společnosti

18/02/2011

Stabilita (…) kulturních zón a jejich hranic je však neizoluje od kulturních importů. Každá civilizace importuje a exportuje aspekty své kultury. Ty můžou zahrnovat metodu ztraceného vosku při odlévání, kompas, střelný prach, techniku popouštění kovu a kompletní či fragmentární filozofický systém, kult, náboženství, nebo píseň o Malborough, která kolovala v Evropě v osmnáctém století – Goethe ji slyšel ve veronských ulicích v roce 1786.
Brazilský sociolog Gilberto Freye kdysi sepsal seznam všech nejrůznějších věcí, které jeho země získala od Evropy – tehdy velice vzdálené – v posledních desetiletích osmnáctého století a prvních pěti či šesti desetiletích devatenáctého století. Zahrnoval tmavé pivo z Hamburku, anglickou chalupu, parní stroj (parníky brázdily salvadorskou baia již v roce 1819), bílé lněné letní oblek, falešné zuby, plynové osvětlení, a co je důležitější než všechny tyto věci, jsou tajné společnosti, zejména Svobodné zednářství, které hrálo pro Latinskou Ameriku tak významnou roli při získávání nezávislosti. O několik desetiletí později přišel filozofický systém Agusta Comteho (pozn. zakladatel sociologie), jehož vliv byl tak významný, že jeho stopy můžeme rozpoznat dodnes.
Příklad Brazílie je jedním z mnoha. Ukazuje, že žádné kulturní hranice nejsou uzavřené.

(zdroj: Fernard Braudel, A History of Civilizations)

No comments yet

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: