Skip to content

Něco k pojmu hyperrealita

11/07/2011

Pojem (paradigma) hyperrealita mi připadá užitečný pro mediální kritiku – mediální lži nejsou jedíným problémem. Kriticky analyzovat je třeba i způsob, jakým média interpretují – simulují realitu. To pochopitelně neplatí jen pro telezprávy, publicistické pořady, noviny apod., ale i pro současnou kulturu obecně: pro televizní programy a kinematografii obzvlášť, protože tam se soustřeďuje pozornost drtivé většiny. Filmy můžou fungovat jako teoretiky hyperreality diskutovaný Disneyland (viz. odkaz): Disneyland podle nich představuje falešnou realitu, na základě níž se zpětně mění vnímání „skutečné“ rality subjektů, které si “podmaňuje”. Alespoň mě se zdá být docela jasné, že nekritické lidi filmy a pod. na tento způsob “programují”, i když věřím i v humanistický přínos filmu. Postmoderní filozofie možná občas je samoúčelným elitářským hnidopištvím, mě na ní ale zaujalo to, že podkopává už tak dost nakřáplý osvícenecký “projekt modernity.” Více o hyperrealitě překlad textu z Wikipedie (je tam trocha redundance):

Pojem hyperrealita je užíván v sémiotice a postmoderní filozofii k popisu hypotetické neschopnosti vědomí rozlišit realitu od fantazie, obzvlášť v technologicky vyspělých, postmoderních kulturách. Hyperrealita je je prostředek k charakterizaci způsobu, jakým vědomí definuje, co je vlastně “reálné” ve světě, ve kterém množina medií může radikálně formovat a filtrovat původní událost či zkušenost. Známými teoretiky hyperreality jsou např. Jean Baudrillard, Albert Borgmann, Daniel Boorstin a Umberto Eco.

Většina aspektů hyperreality si lze představit jako “zástupnou realitu.” Některé příklady ji snadněji objasní:  oblouky “M” v logu McDonaldu údajně dávají materiální příslib nekonečného množství identického jídla v restauraci, ve “skutečnosti” ale “M” nic nereprezentuje a produkované jídlo není ani identické ani neexistuje v nekonečném množství, jak by si představovala osoba, která vstupuje do fast foodu.

Zejména Baudrillardovi jde o to, že svět, ve kterém žijeme, byl nahrazen kopií, ve kterém hledáme simulované stimulace a nic víc. Baudrillard si vypůjčil z eseje Jorge Luise Borgese nazvané “O exaktnosti vědy” (již ten si vypůjčil od Lewise Carrolla) příklad společnosti kartografů, jejíž kartografové vytvoří mapu tak detailní, že pokrývá všechny věci, které měla reprezentovat. Když se impérium rozpadne, mapa zaklesne do krajiny a nezbyde ani reprezentace, ani skutečnost – pouze hyperreálno. Baudrillardova idea hyperreality byla silně ovlivněná fenomenologií, sémiotikou a Marshallem Mc Luhanem.

Hyperrealita má význam jakožto paradigma vysvětlující současný kulturní stav. Konzumerismus, který se opírá o znakovou směnnou hodnotu (např.: značka X ukazuje, že její nostitel má styl; auto Y vypovídá o bohatství), by mohl být chápán jako faktor ve vytváření hyperreality a hyperreálného stavu. Hyperrealita zavádí vědomí od skutečného emočního prožitku, aby namísto toho volilo umělou simulaci a nekonečnou reprodukci fundamentálně prázdných forem. V podstatě (ačkoli Baudrillard by se možná takovému užití vyhnul) je naplnění či štěstí dosahováno skrze simulaci a imitaci přechodného simulakra reality namísto interakce se „skutečnou“ realitou.

Interakce v hyperreálném místě, jako je kasíno, dává subjektu zdání, že se prochází světem fantazie, kde každý hraje podle pravidel. Dekor není autentický, vše je kopie a vše se zdá být snem. Specifickou analogyi, kterou Baudrillard používá, je příběh z eseje O exaktnosti vědy J.L. Borgese. Výpráví o impériu, které vytvořilo mapu, která byla tak detailní a rozsáhlá jako samotné impérium. Samotná mapa se rozrůstala a měnila současně s tím, jak impérium dobývalo či ztrácelo teritorium. Když se říše rozpadla, vše, co zbylo, byla mapa. V Baudrillardově interpretaci lidé žijí pouze v mapě, v simulaci reality, a realita se rozpadá, protože si jí nevšímají.

Reklamy
One Comment leave one →
  1. SocTraf permalink*
    14/07/2011 14:45

    Komentář ke studii
    Jean Baudrillard – reálný únik z hyperreality
    Radim Brázda

    http://aluze.cz/2007_01/08_Studie_-_predmluva_-_Brazda.php

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: